I per què em creix tant el nas? - digué Pinotxo (il. de Mateo Dineen) |
- Augmenta el vocabulari.
- Millora l’escriptura.
- Fomenta nous interessos.
- Aprenen a escoltar atentament.
- Dóna coneixements d’altres temps i llocs.
- Afavoreix que els fills/es s’apropin als pares.
- Augmenta els llaços afectius entre pares-fills/es.
- Estimula i enforteix la seva imaginació i creativitat.
2)
Quan
llegeixis al teu fill i/o filla:
- Fes córrer el dit per les paraules a mesura que les vas llegint per ensenyar al teu fill/a que les paraules que assenyales són les que expliquen la història. A classe, d’aquest dit en diem el DIT LECTOR.
- Fes sons d’animals i veus divertides sense vergonya, així ajudaràs al teu fill a mantenir la motivació.
- Atura la lectura a les imatges i pregunta-li què veu perquè te les descrigui.
- Ajuda’l /la a fer inferències i hipòtesis sobre què passarà i perquè.
- Convida’l a participar a qualsevol frase que es vagi repetint al llarg del conte.
- En acabar el conte, pot pensar quin altre final podria tenir.
- Ensenya-li que els aconteixements que tenen lloc en el llibre poden ser semblants als que viu cada dia.
- Si fa preguntes, atura la lectura i contesta-les, doncs el llibre el /la pot ajudar a expressar pensaments i solucionar problemes nous.
- Segueix llegint al teu fill i/o filla fins i tot quan ja sap llegir, doncs és important que aprenguin a ESCOLTAR i COMPRENDRE les històries més complicades.
- Dedicar-li un temps al dia, per exemple, abans d’anar a dormir o 10 minuts a la tarda, és un bona i idea i a més, fa que es relaxin.
- Deixa els seus llibres en prestatgeries baixes al seu abast, ajuda'l a crear una petita biblioteca personal.
- Sovint, deixa que esculli els llibres que vulgui i que més conegui perquè que vagi repetint estructures i anticipant el què passarà. També és important llegir llibres i contes respectant els seus gustos i motivacions (per exemple, hi ha nens/es que senten molta motivació pels còmics).
- Regala un llibre en les ocasions especials. Si a casa doneu importància als llibres, ells també n'hi donaran i els incorporaran com un fet de la seva vida diària.
- És important donar exemple a casa i que es visqui un ambient lector; encara que no pugueu llegir cada dia.
- Aprofita la biblioteca escolar i acompanya’ls perquè descobreixin nous llibres, noves temàtiques i perquè experimentin.
3)
Quan
llegeix el teu fill i/o filla en VEU ALTA:
- Pots fer torns perquè no es cansi i llegir tu a estones.
- Atureu la lectura d’un llibre o conte extens en un moment emocionant perquè vulgui tornar a llegir al dia següent. Feu que siguin ells/es els que posin el punt de llibre i agafin autonomia.
- Escolliu llibres que tinguin il·lustracions perquè puguin fer inferències sobre el contingut del text.
- Si no coneix una paraula explica-li breument el significat perquè no perdi el fil de la història.
- Fes que llegeixi en veu alta fonèticament (cada lletra representa un so, els sons es van pronunciant i formen la paraula).
- Dona–li temps perquè vagi llegint cada cop més àgilment, necessita decodificar cada lletra, comprendre la paraula i comprendre la frase...
- Entre els 4 i els 6 anys la lectura mecànica és important. Han d'anar guanyant agilitat i fluïdesa en la descodificació de les lletres. Quan acaben de llegir una paraula, no recorden les primeres lletres d'aquesta. Nosaltres podem repetir tota la paraula sencera: si el nen ha llegit: "a...r...m...a...r...i" , nosaltres podem dir "Molt bé! Has llegit armari" .
- A partir dels 7 anys la lectura mecànica es va consolidant i poden anar entenent petites frases a mesura que descodifiquen les lletres del text. És en aquest moment que comencen a gaudir de la lectura.
- Llegiu conjuntament els seus llibres preferits cada cop que ho demanin.
- Elaboreu i dissenyeu llibres i revistes a partir de fotos de revistes i/o familiars; combinant les seves frases i les vostres.
- Establiu convenis en els casos que tingueu més d’un fill/a lector/a i hagueu de combinar diferents llibres per a diferents gustos.
- Es recomana ajudar-los, no forçar i fer-ho com un joc.
- És important que llegeixin els Blocs de classe i biblioteca i relacionin les frases amb les imatges, doncs es tracta de les seves pròpies vivències i experiències passades.
- Atura la lectura si hi ha signes de cansament o frustració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada