diumenge, 19 de febrer del 2012

Pautes per a llegir a casa:

Us deixo amb un recull de pautes que he anat fent sobre com llegir en veu alta a casa amb els vostres fills i filles i sobre com fer que ells/es llegeixin de forma adient i positiva. Espero que us vagin molt bé i us donin idees.

I per què em creix tant el nas? -
digué Pinotxo (il. de Mateo Dineen)
 1)      Avantatges de la lectura en veu alta a casa:

-        Augmenta el vocabulari.
-        Millora l’escriptura.
-        Fomenta nous interessos.
-        Aprenen a escoltar atentament.
-        Dóna coneixements d’altres temps i llocs.
-        Afavoreix que els fills/es s’apropin als pares.
-        Augmenta els llaços afectius entre pares-fills/es.
-        Estimula i enforteix la seva imaginació i creativitat.


2)     Quan llegeixis al teu fill i/o filla:

-            Fes córrer el dit per les paraules a mesura que les vas llegint per ensenyar al teu fill/a que les paraules que assenyales són les que expliquen la història. A classe, d’aquest dit en diem el DIT   LECTOR.

-            Fes sons d’animals i veus divertides sense vergonya, així ajudaràs al teu fill a mantenir la motivació.

-            Atura la lectura a les imatges i pregunta-li  què veu perquè te les descrigui.

-     Ajuda’l /la a fer inferències i hipòtesis sobre què passarà i perquè.

-            Convida’l a participar a qualsevol frase que es vagi repetint al llarg del conte.

-      En acabar el conte, pot pensar quin altre final podria tenir.

-            Ensenya-li que els aconteixements que tenen lloc en el llibre poden ser semblants als que viu cada dia.

-            Si fa preguntes, atura la lectura i  contesta-les, doncs el llibre el /la pot ajudar a expressar pensaments i solucionar problemes nous.

-            Segueix llegint al teu fill i/o filla fins i tot quan ja sap llegir, doncs és important que aprenguin a ESCOLTAR i COMPRENDRE les històries més complicades.

-            Dedicar-li un temps al dia, per exemple, abans d’anar a dormir o 10 minuts a la tarda, és un bona i idea i a més, fa que es relaxin.

-            Deixa els seus llibres en prestatgeries baixes al seu abast, ajuda'l a crear una petita biblioteca personal.

-            Sovint, deixa que esculli  els llibres que vulgui i que més conegui perquè que vagi repetint estructures i anticipant el què passarà.  També és important llegir llibres i contes respectant els seus gustos i motivacions (per exemple, hi ha nens/es que  senten molta motivació pels còmics).

-            Regala un llibre en les ocasions especials. Si a casa doneu importància als llibres, ells també n'hi  donaran i els  incorporaran com un fet de la seva vida diària.

-            És important donar exemple a casa i que es visqui  un ambient lector; encara que no pugueu llegir cada dia.

-            Aprofita la biblioteca escolar i acompanya’ls perquè descobreixin nous llibres, noves temàtiques i perquè experimentin.

3)     Quan llegeix el teu fill i/o filla en VEU ALTA:

-             Pots fer torns perquè no es cansi i llegir tu a estones.

-            Atureu la lectura d’un llibre o conte extens en un moment emocionant perquè vulgui tornar a llegir al dia següent. Feu que siguin ells/es els que posin el punt de llibre i agafin autonomia.

-            Escolliu llibres que tinguin il·lustracions perquè puguin fer inferències sobre el contingut del text.

-            Si no coneix una paraula explica-li breument el significat perquè no perdi el fil de la història.

-            Fes que llegeixi en veu alta fonèticament (cada lletra representa un so, els sons es van pronunciant i formen la paraula).

-            Dona–li temps perquè vagi llegint cada cop més àgilment, necessita decodificar cada lletra, comprendre la paraula i comprendre la frase...

-            Entre els 4 i els 6 anys la lectura mecànica és important. Han d'anar guanyant agilitat i fluïdesa en la descodificació de les lletres. Quan acaben de llegir una paraula, no recorden les primeres lletres d'aquesta. Nosaltres podem repetir tota la paraula sencera: si el nen ha llegit: "a...r...m...a...r...i" , nosaltres podem dir "Molt bé! Has llegit armari" .
-            En aquesta primera etapa, facilitarem l'aprenentatge si utilitzem un tipus de lletra similar a la que ells fan servir a l'escriptura. Podeu confeccionar el vostre propi material descarregant-vos d'Internet el tipus de lletra que facin servir.

- A partir dels 7 anys la lectura mecànica es va consolidant i poden anar entenent petites frases a mesura que descodifiquen les lletres del text. És en aquest moment que comencen a gaudir de la lectura.
- Tant o més important que la velocitat lectora és la comprensió lectora, entendre el que està llegint. Per comprovar-ho podem fer servir un llibre de l’ escola o valorar quan fa els deures si entén el que li estan demanant, de seguida ens adonarem de la seva comprensió.

-             Llegiu conjuntament els seus llibres preferits cada cop que ho demanin.

-            Elaboreu i dissenyeu llibres i revistes a partir de fotos de revistes i/o familiars; combinant les seves frases i les vostres.

-            Establiu convenis en els casos que tingueu més d’un fill/a lector/a i hagueu de combinar diferents llibres per a diferents gustos.

-            Es recomana ajudar-los, no forçar i fer-ho com un joc.

-            És important que llegeixin els Blocs de classe i biblioteca i relacionin les frases amb les imatges, doncs es tracta de les seves pròpies vivències i experiències passades.

-            Atura la lectura si hi ha signes de cansament o frustració.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada